Říjen 2012

marketing

25. října 2012 v 14:37 | peejee
Sám sebe jsem přistihl, že se k samé podstatě kapitalismu - obchodu - stavím krajně nedůvěřivě až nenávistně. Že by nějaké předsudky zabudované do hlavy z dob socialistického školství? Pár dní jsem přemýšlel nad tím, co mi vlastně na tom principu, že někdo něco chce prodat za peníze, vlastně vadí. Vlastně mi na tom vadí, že v rámci toho prodat se vás každou chvíli někdo snaží podfouknout, napálit, oklamat, něco vám, zamlčet, nakukat do hlavy, co není úplně pravda. A že to vlastně z větší části ani není trestné, naopak se to učí jako přednost a konkurenční výhoda. Mohl bych napsat tlustou knihu, čím kdo dostal mé známé nebo příbuzné, co kdo dokola zkouší na mne. Pozve vás stavební spořitelna, že už přespořujete, že mi nabízí buď řešení A nebo B, ať si vyberu. Chvíli trvá, než rozklíčuju, co za tím je. V řešení A se připravím o polovinu bonusu, v řešení B si pak peníze další čtyři roky nebudu moci vybrat bez sankcí. Nakvašeně děkuju za snahu mi nabídnout něco výhodnějšího a zůstávám v režimu přespořování. Nebo si zkuste, až si půjdete koupit brýle, požádat o obyčejná skleněná skla. Nezávisle na konkrétním obchodě (stalo se mi to několikrát, pokaždé jinde) nejprve uvidíte ve tvářích obsluhy úlek, nevěřícně se na vás dívá, jakobyste chtěl brejle z kosti od mamuta. následuje nenápadná masáž o tom, že skleněné nikdo už nechce, že jsou těžký, při rozbití vám propíchnou oko, plastové jsou stejně tvrdé a stejně ty skleněné nemají a museli by je objednat. musíte odpovědět, že máte silný nos, který těch pár gramů navíc unese, koneckonců nosíte skleněné celý život a oko vám nepropíchly, ostatně plastové by ho propíchly taky, navíc jste chemik, takže vás těžko někdo přesvědčí, že plexisklo je stejně tvrdé a otěruvzdorné jako sklo a že si tedy těch deset dnů počkáte. pak postupujete do druhého levelu. Slevy. Kolik že je mi let? no výborně! přesně tolik procent mi sleví, když si objednám ta plastová odlehčená jako všichni přede mnou. nechejte si to spočítat, uvidíte, že neodlehčená vás i přes slevu přijdou levněji. pak se najednou zjistí, že neodlehčená i mají skladem, že teda nebudete muset čekat těch deset dní. nepodléhejte ale iluzi, že už máte vyhráno, buďte ostražití, třeba při markování uvidíte na obalu těch skel nápis ORGANIC. zeptejte se, jestli to náhodou neznamená, že jsou plastové. znovu údiv - no, asi jste si teda špatně rozuměli, ona si myslela, že chci ty plastové. Jestli pospíchám, no pospíchám, ale co můžu dělat, žejo, kdybyste byla tak hodná a stornovala to, já si počkám. Cože, kolik že stojí ty skleněné, pětikilo? no to je báječné, když uvážím, že ty plastové dva litry, to jsem dost ušetřil, skla zas vydrží nepoškrábaná pět, deset let. Ale byla to fuška.

Někdy se směju, ale někdy už mi vážně nebaví být pořád ve střehu, občas mě dostanou. Může se pak někdo divit, když celou tu estrádu s reklamou, designem, moderním marketingem nějak nemám rád a za vším tuším podvod na divácích? A jak že to souvisí s vínem? Velmi úzce, to snad nemusím nikomu vysvětlovat.