Dřevěný ryzlink?

23. ledna 2009 v 9:04 | p.j.
V dřevních dobách mého domovského portálu www.ovine.cz jsem chválil jakýsi springerův ryzlink. Byl jsem nadšen nezvyklým projevem, který mi evokoval až dubem zušlechtěná bílá burgundská. Studená sprcha přišla v chatu, kde ze mě jistý anonym udělal vola, že ryzlink by do nového dubovéhu sudu dal jedině šílenec a kdoví, co jsem to cítil. chápete jistě, jak mi bylo, stud mne poléval v pravidelných vlnách, zejména, když mi ve vinotéce potvrdili, že dotyčný ryzlink zrál v nerezu. snažil jsem se aspoň získat argumenty na rozstřílení toho tvrzení, že se ryzlink nebarikuje nikdy. vyhledavač mne tehdy podrazil a nenašel opravdu nic. Od té doby jsem ale už pár místních vyjímek (myslíte si, že nevím, že se píše "výjimek?", ale poslední dobou jsem alergický na tahle pošetilá češtinská pravidla, které mi nikdo nedokáže vysvětlit, takže protestuju záměrným překračováním těhle blbostí, které z rodného jazyka dělají svazující výčet pravidel a které ovládá jen hrstka češtinářů a špička humanitních intelektuálů) z pravidla zaregistroval. Naposledy jsem v takřkarodném městě koupil za solidní cenu u místního nápojového obchodníka Ryzlink rýnský 2001 kabinet, barrique, Blatnička pod sv. Antonínkem, Nadhájčí od Blatelu. A fakt pěkné! Nejen (zřejmě) francouzský méně vypálený sud, ale i krém na boty, petrolej, zelené a žluté želé, cukrový špalek. Barik sice registruji, samozřejmě povoluji úvahám, jak by to víno vypadalo bez něj, ale neruší (ne víc než u burgundských Chardonnay), nepodvádí, neboť lehkost kabinetu zůstala zachována. Štavnatá ale nikoliv pichalavá kyselinka rovněž nedotčena. Takže...si říkám, proč si vlastně dávat tahle svazující, neodůvodněná pravidla o tom, co se nesmí barikovat? Jako by podobných nesmyslů nebylo okolo nás víc než dost.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tom Tom | E-mail | 23. ledna 2009 v 9:23 | Reagovat

Výjimka - lehce s Vámi nesouhlasím :) Nezdá se mi tento pravopis pošetilý, jak jste jej nazval. Vyčítka by Vám také nevadila? Je to stejný slovesný základ, vyčítat/výčitka, vyjímat/výjimka. I když uznávám, že vyčítka nezní špatně, něco jako staročeská nadávka :)

Barrique - lehce s Vámi souhlasím. Je nesmysl dávat hranice barikům dle odrůd. I když u nějaké má barrique význam jistě větší, než u RR, kde podle mne více zastře hlavní rysy, které z RR dělají RR, ale proč ne?

2 p.j. p.j. | E-mail | 23. ledna 2009 v 10:05 | Reagovat

:-) vyčítka mi zní víc logicky - asi to začnu též používat a třeba to za dvacet let nikomu nepřijde divné. a další slova: vydobýtky, vykřik, vybír místo výběr, vyplach, vysmách místo výsměch...no dobře, asi budete první, kdo mi to konečně vysvětlil.

3 Tom Tom | E-mail | 23. ledna 2009 v 10:18 | Reagovat

Vysmách je povedený! I když by se mohl plést s výsmahem, a to by nebylo dobře :)

4 Luboš Luboš | E-mail | 23. ledna 2009 v 10:30 | Reagovat

Má milá se češtině věnuje profesionálně a ono to všechno má své vnitřní mechanismy, které prostě zvenku nejsou vidět...na tom není nic divného, proč to píšu je, že se tenhle odmítavý postoj k (nepochopené) tradici může vymstít prostě. Tyhle vyjímky jsou jen špičkou ledovce...

Ale až se příště bude zdát čeština divná, doporučuji zastavit se v knihovně u regálku s knihami o jazyku a on ten vzdor přejde:-))

Jinak se mi moc líbil "Tomův důkaz".

A k vínu nic, jsem neználek...

Luboš

5 Tom Tom | E-mail | 23. ledna 2009 v 12:06 | Reagovat

Luboš: děkuji :)

6 p.j. p.j. | E-mail | 23. ledna 2009 v 14:24 | Reagovat

no dobře, ale převčírem jsem přeposílal známým odkaz na online jazykový test pro 6.-7. třídu (s-/z- vs-/vz- a velká/malá písmena). Já měl deset chyb a trojku (a to jsem měl češtinu rád, nosil z ní jedničky, pokládám se za celkem sečtělého), kamarád, který píše denně články, živil se jeden čas i jako redaktor v časopise a jazykové poradny pravidelně používá, měl čtyřku. jiný kamarád, uznávaný literát s cenami a několika vydanými knihami měl sedm chyb. přijde vám v pořádku, že ta pravidla jsou tak složitá, že je dokáže bezchybně používat jen naprostá minimální menšina - v podstatě jen učitelé češtiny a možná semtam nějaký hodně chytrý intelektuál? neměl by ten jazyk být tak postaven, aby s ním bez problému dokázal komunikovat skoro každý? nebo aspoň maturitně vzdělaný? pročm mám mít permanentní strach, že něco píšu blbě? proč raději některé chytáky obcházím, opisuji, abych to riziko eliminoval? není ten jazyk takto předurčen k tomu, že bude denodenně przněn 95% národa? je to jen neschopnost učitelů a tupost těch 95% lidí? nenesou část viny i ti tvůrci a obhajovatelé těch pravidel?

7 Tom Tom | E-mail | 23. ledna 2009 v 16:00 | Reagovat

p.j.: Já bych tu složitost češtiny zas tak nezatracoval. Ona si stejně žije svým životem a v běžné e-komunikaci mi přijde, že to místy ani není čeština :) Někdo si zase naopak zakládá na spisovné češtině, ale samozřejmě nenapíše vždy vše na 100% správně. A je pravdou , že jen malý zlomek populace ví vše, natož to dovede zdůvodnit. Proč by se měl ale jazyk nějak oficiálně zjednodušovat? Ve škole ať se učí dle pravidel, po škole ať si každý píše jak chce, to už ho většinou nikdo nebude opravovat či zkoušet.

Myslím, že Váš projev je dosti kultivovaný a kultivovanější než u jiných - snad to nezní hloupě a jiní se neurazí :) -, tak proč mít strach, že po jednom chybném i/y či chybějícím písmenu Vás bude někdo odsuzovat?

8 Luboš Luboš | E-mail | 23. ledna 2009 v 19:44 | Reagovat

No, ještě tedy poznámka. Zas asi budu působit ezotericky, ale já bych to vnímal v trochu širších souvislostech. Jazyk je prostě to, co zakládá naši identitu. Je to jev, který má za sebou dlouhý a složitý vývoj a není tu jen pro nás, v současnosti žijící. Pokus ořezat (zjednodušit) jazyk, znamená zjednodušit sebe. Prznit jazyk, znamená prznit sebe a přeneseně nás (Čechy...).

Čili jestli nechcete být prznitel, otevřete si jeden večer nějakou stručnou mluvnici a uvidíte, že polovina všech jazykových mýtů se rozpustí po prvním čtení. A příště třeba dostanete aspoň dvojku:-)

9 Vinny pavouk Vinny pavouk | E-mail | Web | 25. ledna 2009 v 16:26 | Reagovat

ryzlink z dubu budu muset co nejdrive ochutnat, na vyraz jsem opravdu zvedavej - moc si to nedovedu predstavit :) m.s.

10 J.Č. J.Č. | Web | 26. ledna 2009 v 10:07 | Reagovat

p.j., 23.1.2009 14:24: nedávno mi někdo psal, že se mu u mých článků líbí ten styl větné skladby. Tak jsem vysvětloval, že celý ten divný styl vychází ze snahy co nejvíc se vyhnout formulacím, kde bych mohl snadno udělat hrubku :o) Takže věci těší "mne", jen proto, že nechci splést "mě" a "mně" :o) A tak :o) Ale zase vznikají děsně dlouhé věty a chyby v čárkách :-D

11 p.j. p.j. | E-mail | 27. ledna 2009 v 11:05 | Reagovat

Ten Lubošův postřeh je trefný: zjednodušit jazyk i sebe - o to jde (nebo to spíš moc nejde, bohužel), protože obojí je zbytněle zkomplikované a dělá potíže.

12 Luboš Luboš | E-mail | 27. ledna 2009 v 20:02 | Reagovat

p.j. a sakra, přituhuje:-) že by spleen z té nanicovaté zimy? nebo v tom jsou dámy?

Chtěl jsem napsat, že to nechci zlehčovat, ale jak o tom přemýšlím, vlastně chci...  

No...místo čtení mluvnice  doporučuju vyrazit do přírody! L.

13 Luboš Luboš | E-mail | 27. ledna 2009 v 20:10 | Reagovat

dodatek: je zajímavý, jak jsem se pasoval do pozice toho, kdo radí...hm...no ale s tou přírodou to, myslím, platí...

14 Richard Tichý Richard Tichý | E-mail | Web | 11. února 2009 v 18:28 | Reagovat

RR v bariku dělá prakticky každý rok Jan Rajsky z Mor. Nové Vsi (Collegium Vinitorum) a jak jsem měl k tomu taky předem předsudky, tak musím uznat, že to má v konrétních případech něco do sebe. Reaguji trochu opožděně, protože jsem tuto stránku objevil náhodně až dnes.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama