Ať růžovej lak oprýská!

30. ledna 2009 v 10:11 | p.j.
Na Vinografův popud (www.vinograf.cz) jsem nakoukl na hodnocení ročníku 2007 u Jancis Robinson. A zasnil jsem se, že třeba jednou to tu dopracujem na podobnou úroveň. Že takhle seriozně a komplexně někdo vydá zprávu o Čechách a Moravě 2008. Bude tam precizní a podrobný klimatický průběh ročníku (To tedy už lze dohledat v Situačních a výhledových zprávách, které vydává Mze), budou tam objektivní postřehy typu: " loni se začalo se sklizní neobvykle dřív…, řada podniků použila méně cukru a mošty nebyly tak zakalené…extrakty se též pohybovaly v hladinách nad dlouhodobým průměrem", ale i citace konkrétních vinařů: "normálně nakvášíme takhle, ale letos jsme se báli, že…, tak jsme raději…"
Jestli se toho někdy dožiju. Jestli to nebude na dalších generacích. Pokud se zdejší situace v něčem markantně liší , tak to je v otevřenosti, a ta visí na vzájemné důvěře. Tady v zásadě nikdo nevěří nikomu a ničemu. Zásadou je mluvit ale neříct nic konkrétního, vydat nějakou zprávu s čísly, ale radši to moc nekomentovat, popřípadě se řídit nějakými pí ár poučkami, jak je vlastně všechno dobré až skvělé, každý rok jsou přeci výběry z hroznů, takže špatné ročníky byly naposledy za komančů. Je to hrozně neupřímné, ani od vinařů, kteří se chovají v zásadě přátelsky a vstřícně, se toho moc nedozvíte. A i kdyby, nebudou chtít nést svou kůži na trh, že by se nechali dobrovolně někde citovat. Bojí se závisti, úniku know-how, mají smutné zkušenosti s tím, že jim pak někdo jejich výroky
v tisku (třeba i vytržené z kontextu a zkomolené)
omlátil nepěkně o hlavu. Svazy a instituce se bojí vydat do médií jakoukoliv zprávu, která by mohla někoho poškodit nebo snad celkově snížit odbyt. Ale to je začarovaný kruh. Veřejnost už těm na růžovo natřeným reklamním sloganům o ročnících století nevěří. Dělají si z toho srandu. Nejde přeci o to, dělit ročníky na dobré a špatné, dávat jim nějaké body. Nejde o to, zbytečně skandalizovat a stavět na odiv nějaký dílčí neúspěch či nepříznivé podmínky. Jde o to, zahájit nějakou tradici seriózních informací, vychovávat spotřebitele k rozlišování, přemýšlení (to ale platí i pro vinaře). Aby se spotřebitel přestal dožadovat konzistentní kvality každý rok, ale nalezl potěšení v tom, že třeba loni to nejlíp svědčilo aromatickým odrůdám, předloni klasickým, předpředloňské veltlíny měly netypický, dost zajímavý projev atd. Vždyť tohle pronikání do souvislostí kolem vína, empirické sledování, stavění a boření teorií…v tom je ukryto tolik zábavy, hry, satisfakce, nových cest i nepoznaných komnat…Zvedněme, vínopsavci a blogeři, tu rukavici, vydávejme se do sklepů tak často, jak to jen jde, opíjejme vinaře do sdílnosti, tahejme z nich informace, ale nezneužívejme jich k bulvarizaci, budujme tu důvěru a symbiózu. Současný stav "v růži červ natřený na růžovo" je tristní, ale lomit rukama je málo, začněme jinak, téměř jakkoliv jinak je lépe. (Dneska mám nějaký nenadálý poryv optimismu, je třeba ho rozočkovat na epidemii, než mě zase skepse srazí k zemi
J

Tož pěkný víkend, a i další týden si od mých tlachů odpočiňte.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 rs rs | E-mail | 30. ledna 2009 v 14:38 | Reagovat

:-) pekne. lze to uzmout do VO? :-) mimochodem, dlouho uz jsi pro nas nic nenapsal.

2 André André | E-mail | 2. února 2009 v 12:54 | Reagovat

Tak, tak. Doufán, že se při tom opíjení někde potkáme:)

3 Takis Takis | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 3:02 | Reagovat

Moc hezký článek =).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama